مرکز خاتم الانبیاء املش

** سال 1402 سال مهار تورم و رشد تولید **     شماره های تماس با مرکز   01344327219   --     01344327220   ***

    

دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) در رابطه با آموزش های فنی و حرفه ای

۵ اسفند ۱۴۰۰ 3403
دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) در رابطه با آموزش های فنی و حرفه ای

 

در این رابطه رهبر معظم انقلاب می فرمایند:

تبليغ كنيد كه مردم بدانند فني و حرفه اي يعني چه؟ تا آن نوجوان يا جواني كه مي خواهد بيايد فني و حرفه اي، احساس حقارت نكند و بداند كه دارد به محيط علم  وعمل مي رود.

يكى از كارهاى ديگرى هم كه حالا من اينجا يادداشت كردم كه بر عهده‏ى مسئولين دولتى است، توسعه‏ى مهارت هاست. ما به علم احتياج داريم، اما به پنجه‏ى كارآمد هم احتياج داريم. يكى از كارهاى اساسى به نظر من اين است كه در زمينه‏ى صنعت و كشاورزى بايستى كار كنيم.

كار بدون علم، كم‌اثر است؛ علم بدون كار، بى‌اثر است.

در تاکید بیانات رهبر معظم انقلاب همین بس که بررسی های انجام شده در سطوح ملی وبین المللی مبین این مدعاست که بالغ بر80 درصد مشاغل کنونی چه درایران وچه درجهان مستلزم آموزش های فنی وحرفه ای ومهارتی می باشد.  یونسکو اخیرا درگزارشی بیان کرده است که یک دلارسرمایه گذاری دربخش آموزش های فنی وحرفه ای معادل حداقل15 دلاردرآینده سود و بازدهی خواهد داشت .

با توجه به قابلیتهای یی نظیر تنوع وتعداد رشته ،انعطاف پذیری ،پویایی و به روز بودن وانطباق با نیاز بازار کار وتقویت روحیه کار آفرینی و استقلال فکری وخود اتکایی اهمیت این شاخه را دو چندان می کند.

آموزشهاي فني و حرفه اي نقش مهمي در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربيت نيروهاي ماهر مورد نياز بازار كاردر كشورهاي مختلف جهان ايفا مي كنند. اين آموزشها در كشورهاي در حال توسعه نه تنها عهده دار تربيت نيروي كار مورد نياز بخشهاي مختلف اقتصاداين كشورها مي باشند، بلكه ازطریق بستر سازی خود اشتغالی، به حل مشكل بيكاري نيز كمك مي نمايند.

به علاوه، اين آموزشها راه ميان بري در مسير تربيت نيروي انساني نیزبه شمار مي روند، چرا كه از يك سوبا توجه به بهره مندي اين آموزشها از مباني علمي و استفاده از روشهاي پذيرفته شده آموزشهاي كلاسيك راه خود را از يادگيري بر مبناي تجربه عملي صرف جدا كرده وازاين طريق راه درازمدت و غير علمي اين نوع فراگيري را كوتاه نموده و اين توانايي را در آموزش ديده فراهم مي کنند تا به تواند خود را در مقابل تغييرات تكنولوژيكي به آساني هماهنگ نمايد.

از سوي ديگر اين آموزشها با توام نمودن آموزشهاي نظري و عملي اين امكان را براي آموزش ديده فراهم مي نمايند كه همسويي بيشتري با نيازهاي بازار كار داشته و از اين طريق امكان بيشتري براي جذب آنها در فعاليتهاي اقتصادي- اجتماعي فراهم گردد. 

تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است