مرکز خاتم الانبیاء املش

رزرو ثبت نام کلاس های سال 1403 اغاز شدجهت ثبت نام در رشته مورد نطر خود با  شماره 33690745 تماس بگیرید

 

    

کارگاه پرورش ماهی پیش ثبت نام

در کارگاه پرورش ماهی استانداردهای زیرآموزش داده می شود:

حرفه های آموزشی :

پرورش ماهیان گرمابی، پرورش ماهیان سردابی، پرورش ماهیان زینتی آکواریومی، پرورش گیاهان آبزی آکواریومی

مشخصات مربی / مربیان :

نام و نام خانوادگی
مدرک تحصیلی
پست الکترونیک
زهرا رحيمي
کارشناسي منابع طبیعی.مهندسی شیلات
z.rahimi943@gmail.com
زهرا رحيمي

تجهیزات موجود در کارگاه

تصاویر کارگاه

معرفی کارگاه

پرورش ماهی

پرورش ماهی نوعی آبزی پروری است که به صورت تجاری در مخازن یا محوطه برای مصرف انسان است. انواع مختلفی از مزارع پرورش ماهی وجود دارد که از روش های مختلف پرورش آبزیان استفاده می کنند. در اصل، پرورش ماهی فرآیند پرورش ارگانیسم هایی است که به صورت تجاری در آب یا در محیط کنترل شده یا نیمه کنترل شده در آب زندگی می کنند تا بهره وری را افزایش دهند. ماهی در مزارع ماهی و در استخر پرورش ماهی پرورش داده می شود و برای مصرف به مردم فروخته می شود. هزاران مزارع پرورش ماهی در جهان وجود دارد که بیش از نیمی از ماهی های مصرفی جهان در این مزارع پرورش ماهی تولید می شود.

روش های پرورش ماهی

روش های متعددی برای ساخت حوضچه پرورش ماهی وجود دارد. از این روش ها هم برای پرورش ماهی در خانه و هم برای پرورش در مقیاس صنعتی استفاده می شود. در زیر متداول ترین روش های پرورش ماهی ارائه شده است:
۱. اولین روش پرورش ماهی، سیستم قفس است که از قفس هایی استفاده می کند که در دریاچه ها، حوضچه ها و اقیانوس های حاوی ماهی قرار می گیرند.

این روش همچنین به طور گسترده ای به عنوان کشت در ساحل نیز شناخته می شود. ماهی ها در ساختارهای قفسی شکل، نگاهداری و به طور مصنوعی تغذیه و برداشت می شوند. روش پرورش ماهی در قفس طی این سال ها پیشرفت های تکنولوژیکی متعددی داشته است،و به ویژه با کاهش بیماری ها و نگرانی های زیست محیطی همراه بوده است. با این حال، مهم ترین نگرانی در روش قفس، فرار ماهیان و شل شدن قفس ها هنگام ازدحام جمعیت ماهیان وحشی است.
۲. روش دوم برای پرورش ماهی سیستم آبیاری خندق یا حوضچه است.شرط اساسی برای این روش داشتن خندق یا حوضچه ای است که آب را در خود نگه می دارد. این یک سیستم منحصر به فرد است زیرا در سطح کمی، ماهی ها به طور مصنوعی تغذیه می شوند و پسماندهای تولید شده از ماهی برای کود دهی به مزارع کشاورزان استفاده می شود. در مقیاس بزرگتر، بیشتر در حوضچه ها، به دلیل رشد گیاهان و جلبک برای غذای ماهی، خود پایدار است.
۳. سومین روش پرورش ماهی، پرورش ماهی ترکیبی نامیده می شود.نوعی پرورش ماهی است که به گونه های ماهی محلی و ماهی های وارداتی اجازه می دهد در یک حوضچه، همزیستی داشته باشند. تعداد گونه های ماهی ممکن است گاهی اوقات از شش گونه در یک حوضچه بیشتر باشد. گونه های ماهی همیشه با دقت انتخاب می شوند تا از همزیستی گونه ها و کاهش رقابت برای غذا اطمینان حاصل شود.

۴. چهارمین روش پرورش ماهی، سیستم های بازیافت یکپارچه نامیده می شود که بزرگترین روش پرورش ماهی خالص محسوب می گردد. در این روش از مخازن پلاستیکی بزرگی استفاده می شود که در داخل گلخانه قرار می گیرند. بسترهای هیدروپونیک وجود دارد که در نزدیکی مخازن پلاستیکی قرار می گیرند. آب موجود در مخازن پلاستیکی به بسترهای هیدروپونیک منتقل می شود، و به جایی که ضایعات خوراک ماهی برای تأمین مواد مغذی محصولات گیاهی که در بسترهای هیدروپونیک رشد می کنند، می رود. اکثر انواع گیاهانی که در بسترهای هیدروپونیک رشد می کنند گیاهانی مانند جعفری و ریحان هستند.

۵. آخرین روش پرورش ماهی، پرورش ماهی کلاسیک نامیده می شود، این روش همچنین با عنوان “جریان از طریق سیستم” شناخته می شود. این زمانی است که گونه های ماهی از تخم ها بیرون می آیند و در نهرها گذاشته و رها می شوند.