مرکز خاتم الانبیاء املش

اصول فرآیند نوین مشاوره ، هدایت شغلی و آموزشی

۲۶ تیر ۱۳۹۶ 209

حضوری یا ا لکترونیکی

مشاوره خدمتی صرفاٌ ویژه کارآموزان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نمی باشد و  شامل خدماتی خواهد بود که به عموم جامعه ( فارغ از کارآموزان بودن یا نبودن ) ارائه  خواهد شد .هدف مشاوره صرفاً کمک به متقاضی کارآموزی ، در انتخاب حرفه مناسب ( از مجموعه حرفه های یک مرکز ) نبوده و علاوه بر آن اهداف ذیل را دنبال میکند :

- ترویج و گسترش فرهنگ در" آموزش فنی و حرفه ای"  بعنوان یک ارزش افزوده فردی و اجتماعی در ابعاد  اقتصادی ، فرهنگی ،در عرصه تولید و خدمات در کل جامعه .

-  مساعدت به آحاد جامعه برای توسعه قابلیت انتخاب آینده  بهتر از طریق شناخت و انتخاب مسیر آموزش شغلی مناسب تر و نه فقط انتخاب حرفه مناسب تر .

-   به چالش آوردن"  مدرک تحصیلی گرایی "  از طریق ترویج فرهنگ  صلاحیت حرفه ای گرائی .

-    توجه به جوامع مخاطب خاص به عنوان اهداف عملکردی . از جمله این جوامع عبارتند از : مدارس ، خانواده ها ف بنگاههای اقتصادی که بصورت بالقوه منابع مناسبی برای ترویج و تعمیق  فرهنگ مهارت آموزی می باشند .

بطور کلی مشاوره و هدایت شغلی -  آموزشی شامل :

الف ) مشاوره عمومی:  خدمات مشاوره ای که به عموم متقاضیان داده میشود. ( فارغ از اینکه مایل به ثبت نام در دوره آموزشی باشند یا نباشند. )

ب) مشاوره اقتضایی (  مشاوره به کارآموزان ): به مجموعه ای از خدمات مشاوره ای کفته میشود  که صرفا ٌ به کارآموزان  که وارد دوره ی آموزش فنی و حرفه ای شده اند ارائه میشود . و شامل سه بخش :

1- مشاوره گروهی شروع دوره آموزشی

2- مشاوره حین آموزش   اقتضایی ( فردی – گروهی )

3- مشاوره گروهی پایان دوره آموزشی